Aktuality

Natálie Janderová: Rozhovor s dramaturgyní České televize

Natálie Janderová je absolventkou oboru RTDS na JAMU. V současné době pracuje jako dramaturgyně v České televizi. Rozhovor o její práci a o přechodu mezi studiem a praxí s ní pořídila Klára Salcmanová.

Řekneš nám něco víc o tom, jak ses dostala k práci v České televizi?

Během studia jsem absolvovala v České televizi stáž, konkrétně v tvůrčí producentské
skupině dokumentů a nových formátů, kde jsem měla možnost se s televizní dramaturgií
setkat tváří v tvář, po skončení práce jsem se nějakou dobu věnovala spolupráci s ČT externě,
a následně nastoupila na pozici dramaturgyně Centra dramaturgie v TS Brno.

Proč právě dramaturgie?

Především v rámci stáže jsem zjistila, že mě televizní dramaturgie výrazně láká. Tehdy mě
překvapilo, co všechno dramaturgie v televizní praxi obnáší, což se na akademickou půdu
nepřenáší úplně snadno. Zaujala mě především pestrost této práce a dávalo mi smysl
připravovat a pečovat o pořady, které diváci sledují, prožívají, těší se na ně a třeba se díky
nim nechávají unést svou vlastní fantazií.

Natálie Janderová (soukromý archiv)

Jak vypadá tvůj den jakožto televizní dramaturgyně?

Každý den může být naprosto odlišný, což se váže na pestrost jednotlivých projektů i fáze
vývoje. Proto na tuto otázku nemůžu odpovědět jednoznačně, což vnímám jako jeden ze
stěžejních důvodů, proč právě dramaturgie.

Co tě při přechodu ze studia k praxi nejvíce překvapilo?

Studium mi hned na začátku ukázalo cesty, kterými se mohu profilovat, a tak jsem se praktické
stránce oboru snažila věnovat už během JAMU. Zároveň nám škola neustále otevírala
možnosti, projekty a semináře, které byly zaměřené prakticky, a věřím, že pro mě přechod
z akademické půdy nebyl tak překvapivý díky absolvované stáži. Nicméně si dovedu
představit, že pro někoho, kdo by nepřišel vůbec do styku s jakoukoli praxí, může být obtížné
zvyknout si na určitá pravidla a dodržování termínů, bez kterých je komplikované většinu věcí
dotáhnout do konce.

Je něco, co se studenti na JAMU nenaučí, ale je to pro život v praxi důležité?

Nejspíše v každém oboru se setkáte v praxi se záležitostmi, které vás ve škole úplně minou.
Je tomu tak i na JAMU, ale nejedná se vyloženě o specifikum tohoto konkrétního oboru –
jednoduše svět „venku“ bude fungovat odlišně než na akademické půdě.

Co bys poradila lidem, kteří jsou teprve na začátku svojí umělecké dráhy a
zvažují, že se přihlásí na RTDS?

Mít tvořivého ducha je skvělá věc, ale určitě není na škodu v sobě nést trochu pokory, a to
nejenom v rámci studia. Pokud cítíte, že by vás obor Rozhlasové a televizní dramaturgie a
scenáristiky lákal, zkuste to. Ale počítejte s tím, že to, co si odnesete ze studia, bude opravdu
jenom na vás. Kantoři vám nabídnou pomocnou ruku a ukážou možné cesty, ale motivaci je
třeba hledat v sobě samém, nikoli v tom, jestli dostanete nebo nedostanete zápočet. RTDS
dává možnost studentům, aby se vyprofilovali, objevili nová mediální zákoutí a zjistili, jestli je
dané oblasti baví. Bude to rozhlas, televize nebo film? Zábavná, dětská, hraná nebo
dokumentární tvorba? Anebo třeba všechno? Záleží jenom na vás.
Na škole se setkáte s množstvím zajímavých lidí z praxe, kteří vás mohou inspirovat
výjimečnými myšlenkami, anebo naopak zjistíte, že máte unikátní pohled na svět vy a není
zapotřebí bezprostředně s autoritami souhlasit. A někdy je naprosto v pořádku, když sami
během let změníte názor a dovedete se dívat kriticky i na svou vlastní tvorbu.